Leren Mens zijn.
Ik ben Linda Hoitinga. In de naam van mijn praktijk komt het woord Zen voor. Voor mij staat dat voor innerlijke rust, en jezelf zijn. In de huidige maatschappij worden mensen erg makkelijk in hokjes geplaatst. Kinderen leren op school rekenen en schrijven, maar niets over wat het betekent om een mens te zijn – hoe je vrienden maakt, hoe je omgaat met teleurstellingen en successen, waarom niet iedereen je aardig vindt. En ouders worden niet voorbereid op kinderen die nét iets anders zijn: hoe ze het overzicht kunnen bewaren, zodat er ook ruimte is voor rust, en voor plezier. En die horen toch echt bij het leven.
Als moeder van een zoon met ADHD, PDD NOS en Dyslexie heb ik ervaren dat er vooral werd gekeken naar wat mijn zoon verkeerd deed, en wat hij níét kon. Er was voor hem weinig stimulans en waardering. Ik had het gevoel alleen te staan met mijn zorgen over mijn kind.
Mijn zoon is nu een volwassen man, die zelfvertrouwen heeft, en weet wat hij kan, en niet kan. Ik ben daarbij als ouder (denk ik) geholpen door mijn karakter: zorgzaam, eerlijk en direct. Samen, en ook met de hulp van mijn man, hebben we de moeilijkheden overwonnen. Daar leg ik de nadruk op: kijk niet naar de beperkingen, maar kijk naar de mogelijkheden.
Ik geloof dat ‘hulp’ niet komt uit een boekje. Niemand is een boekje. Je gaat een gesprek aan en van daaruit kijk je verder: wat heeft iemand nodig? Als een ouder het moeilijk heeft, gaat het altijd over ‘kijken naar het kind’. Maar er wordt nooit aan de ouder gevraagd: En wat heb jij nodig?
Een van de dingen waar ik echt voor sta is dat kinderen niet naar een ‘hulpverlener’ gaan als ze naar mij toekomen. Want dat voelt voor een kind als ‘er mankeert iets aan mij, ik deug niet’ en ‘ik moet weer iets’.
Als kinderen naar mij toekomen, dan gaat het over: Je mág anders zijn. Waar liggen jouw krachten? Hoe zou je er anders mee om kunnen gaan? Zodat kinderen ervaren: daar ga ik naar toe, daar kan ik mijn verhaal kwijt, daar krijg ik tips waar ik wat aan heb. En zo werken ze aan zichzelf.
Verder coach ik moeders (balans tussen werk/privé en tijd voor zichzelf). Geef ik sinds enkele jaren puber-avonden en meditatie-avonden voor volwassenen. Mijn samenwerking met scholen in de vorm van trainingen voor leerkrachten en lessen in de klas met onder andere de thema’s: “Voor het eerst naar de middelbare school en rust in mijn hoofd.
Opleiding
HBO Praktische Kinder & Jeugdpsychologie (2000, LOI)
Life Coach (2015, NTI)
Massage Therapie & Fysiologie (2017, Wellness Academie)
Oplossingsgericht Coach (2018, BGL)
Jongerencoach (2020, Civas)
Implementatiecoach Positieve Gezondheid (2022)
Stiefgezincoaching (2023, Civas)
Persoonlijke Stijl DISC (2023 Q4 Profiles)
Recent in het Blog
18 september 2024
Hoe hang ik weer slingers op in mijn leven?
De slingers mogen weer opgehangen worden.